Black Friday 2018: een korte geschiedenis Black Friday 2018: een korte geschiedenis




Black Friday sales zijn niet te missen. Hier bij JUNIQE op kantoor zijn de weken voorafgaand aan deze dag ongetwijfeld de drukste van het jaar. Je zou kunnen zeggen dat dit de novembervariant is van Advent. Gedurende de hele maand werken al onze teams – van marketing tot editorial – zich uit de naad, om ervoor te zorgen dat alles gesmeerd loopt voor onze klanten.

Genoeg over zaken, tijd voor een duik in de geschiedenis! Wat is Black Friday eigenlijk, en waarom heet het zo? Bereid je voor op een reis terug in de tijd, naar de jaren '60 om precies te zijn.

Het is 19 november 1965 en we zijn in Philadelphia, VS. De straten begeven het bijna onder de enorme menigte shoppers die proberen om de laatste koopjes in te slaan. Waarom het zo druk is? Het is de dag na Thanksgiving en iedereen heeft een vrije dag, de perfecte gelegenheid om inkopen te doen voor de feestelijke decemberdagen. Steden zijn zo overvol dat de lokale pers en politie deze dag, de vierde vrijdag van november, Black Friday begint te noemen. De term werd afgeleid van de paniek op de aandelenmarkt in 1864, die werd veroorzaakt door de kelderende goudprijzen.

We springen twee decennia vooruit naar de jaren '80. Black Friday heeft een positiever imago gekregen – dankzij winkeliers die op het idee komen dat het woord 'black' staat voor het van rood naar zwart kleuren van de cijfers in hun grootboeken. In andere woorden: winst, winst, winst! En winstgevendheid, dat is de drijfveer van de populariteit van Black Friday deals in de complete retailmarkt. Ergens in de vroege jaren '00 is het de grootste shopdag van het jaar geworden!

Zoals met veel marktgerelateerde trends, heeft het enige jaren geduurd voordat de traditie zich ook in Europa vestigde. In het Verenigd Koninkrijk begon de eind november shopsessie zo rond 2010, aangewakkerd door retailgrootheden zoals Amazon en Asda. Andere landen volgden niet veel later, waaronder Denemarken, Duitsland, Frankrijk en ook Nederland.

Wat echt heeft gezorgd voor de opmars van Black Friday, is het wereldwijde web. Het internet faciliteert aanbiedingen door zowel kleine als grote bedrijven – van multinationals als Apple tot start-ups zoals JUNIQE. Black Friday deals zijn erg populair geworden, echter is er een nieuwe dimensie toegevoegd: Cyber Monday. Zelfs wanneer voorraden in winkels uitverkocht raken, hebben bedrijven online zoveel meer aan te bieden. Cyber shopping, hoera!

Nu je iets meer over het retailfenomeen dat Black Friday is te weten bent gekomen, is het tijd om de Verenigde Staten en globalisatie te bedanken voor alle kerstcadeaus en zelfverwennerij die je ieder jaar richting het einde van november kunt verzamelen.

Net als jij kunnen wij van JUNIQE bijna niet wachten tot vrijdag de 23e. We bieden speciale Black Friday aanbiedingen aan op onze hele website – van wanddecoratie tot schrijfwaren, woonaccessoires en meer.

Wil je graag op de hoogte blijven, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief via het formulier rechtsonder in de voettekst van onze website. En begin in de tussentijd alvast met het opstellen van een verlanglijstje voor al jouw Sinterklaas- en kerstcadeaus!

Het shopseizoen is begonnen.


Shop Sinterklaas- en kerstcadeaus

Tekst: Lucy Woods

Vertaling: Laura Veneklaas

 
×