De Insta-posts met #cleaneating vliegen je om de oren. Maar hoe zit het eigenlijk met ‘clean living’? Ook een gezonde leefomgeving heeft namelijk een positief effect op je welzijn. Met deze tips wordt jouw huis een reine plek voor lichaam en geest.

1. Wees zen 

Bij Feng Shui gaat het erom dat de levensenergie - chi - kan vloeien. Met de juiste inrichting kun je ervoor zorgen dat yin en yang in balans zijn, wat weer goed schijnt te zijn voor de gezondheid. Je hoeft natuurlijk niet meteen je hele huis Feng Shui in te richten, een paar kleine veranderingen doen al een hoop voor een positieve energiestroom:

Hoe opgeruimder, hoe beter: teveel accessoires kunnen de energiestroom verstoren. Zoals vaak geldt hier ook: less is more! Natuurlijke elementen zoals bloemen, bladeren, hout, stenen of schelpen zijn in lijn met de Feng Shui-leer. Natuurprints hebben bijvoorbeeld een rustgevend effect.

Zet je bed met het hoofdeinde tegen een bestaande wand en laat het voeteneinde liever niet naar een deur wijzen.

Terugkerende, subtiel aangebrachte kleuren hebben een positief effect op de levensenergie. Probeer om het bij een kleur per ruimte te houden, of het nou om prints aan de muren of kussens gaat. Natuurlijke materialen en rustige oppervlakken zorgen voor balans.

 

2. Diep inademen

Frisse lucht is, net als voldoende daglicht, ons levenselixer. Je herinnert je vast wel hoe de lucht er aan toe kon zijn in een schoollokaal en hoe moe en ongeconcentreerd je daarvan raakte. Regelmatig een raam openzetten zorgt voor een snelle zuurstofkick.

En ‘s winters last van droge lucht? Dit bestrijd je eenvoudig met een schaaltje water op de verwarming, of zo’n radiatorbakje dat je misschien nog wel kent van vroeger uit oma’s huis.

3. De juiste temperatuur

Of je verwarming nou overuren draait, of het bij jou thuis meer aanvoelt alsof je je op de Noordpool bevindt - wat een aangename kamertemperatuur is, verschilt per persoon. Wel word je in oververhitte ruimtes sneller slaperig.

In de woonkamer is een temperatuur van rond de 20 graden Celsius aan te bevelen, in de slaapkamer en keuken mag het met zo’n 18 graden wat koeler zijn.

4. Licht, veel licht

Daglicht is voor het biochemische proces in ons lichaam noodzakelijk - het zorgt onder andere voor de productie van het gelukshormoon serotonine. Hoe meer daglicht je in huis binnenkrijgt, hoe beter!

Ook kunstlicht heeft invloed op je stemming: een mix van direct en indirect licht dat niet te fel is draagt bij aan de gezelligheid. Met kleine, losse lampjes en kaarsen kun je nog meer sfeer creëren.

 

5. Ga voor groen

Kamerplanten maken je huis levendiger, en zorgen ook nog eens voor een gezonder ruimteklimaat: groene planten zuiveren de lucht en verrijken deze met zuurstof. Echte zuurstofbommen zijn bijvoorbeeld de graslelie, de lepelplant of de treurvijg, maar ook aloë vera, varens, kamerpalmen en de hervonden rubberboom dienen als zeer behulpzame luchtzuiveraars.

En met af en toe een paar lepels koffiedik of een scheut oud water bedankt je jouw planten voor hun harde werk.

 

Vind botanische prints

Tekst: Magdalena Schmidt

 
×