De kunst van communiceren heeft niet veel woorden nodig. Vaak zijn het korte citaten, motto’s en spreuken die bruggen slaan tussen continenten en mensen met elkaar verbinden. Via perkamentrollen, door mondelinge overdracht of als internet-memes staan ze in het collectieve geheugen gegrift.

Maar wat zorgt er nou toch voor dat juist deze woorden er zo uitspringen? Hoe krijgen ze het zo ver om als motiverende spreuk op posters, mokken en kussens te belanden? We hebben vijf van onze favoriete typografiedesigns geselecteerd en hebben hun reis door de ruimte en tijd nagelopen. Ontdek waarom deze woorden de wereld in beweging brengen en vind jouw persoonlijke mantra.

1. “Do what you love.”

Confucius zei het 2500 jaar geleden al: “Kies een baan waarvan je houdt en je zult nooit in je leven meer een dag hoeven werken”. Deze antieke versie van “Doe wat je leuk vindt” klinkt gezien de ingewikkelde arbeidsmarkt vaak te mooi om waar te zijn.

Kijk echter ook naar de aspecten die werk voor jou leuk maken: of je nu creativiteit, zelfstandigheid, het gevoel ‘iets met je handen’ te doen of anderen helpen belangrijk vindt, denk goed na over de dingen die jij belangrijk vindt. Het nieuwe jaar is een mooie gelegenheid om nieuwe projecten op te pakken en langverwachte dromen tot uitvoering te brengen. En is er een betere dagelijkse reminder dan een motiverende agenda?

 

2. “But first, coffee.”

Sinds koffie in de 17e eeuw naar Europa kwam, is een leven zonder het gitzwarte elixer bijna niet meer voor te stellen. Anders dan de benevelende alcoholische dranken, geeft koffie juist die kickstart die zorgt voor een helder hoofd. Wat het ontbijt ook mag zijn, een bakkie troost is voor menigeen een dagelijks ritueel geworden.

De wortels van de “But first, coffee” memes zijn terug te leiden naar Dostojewski’s “De gebroeders Karamazov” uit 1880, waarin “Grote God! Waarom zitten wij hier zo, nu eerst – koffie, Julija! Glafira! Koffie!”. Ook in 2018 kunnen wij een flinke slok motivatie uit de koffiemok gebruiken. Je bureau opruimen? De belastingaangifte doen? De wereld redden? Alles goed en wel, maar eerst is het tijd voor koffie.

 

3. “Stay hungry, stay foolish.”

Deze motiverende spreuk is dankzij een toespraak die Apple-oprichter Steve Jobs in 2005 voor Stanford-alumni hield bekend geworden. Hij had het hier onder andere over de beslissing om zijn studie af te breken en in plaats daarvan een kalligrafiecursus te gaan volgen, iets waar hij nooit spijt van heeft gekregen. Jobs wijst de studenten er op om niet te veel te luisteren naar de meningen van anderen, maar vooral op de eigen intuïtie af te gaan.

Zijn toespraak sloot hij af met de woorden “Stay hungry, stay foolish” – een citaat uit de “Whole Earth Catalog” van Stewart Brand, die Jobs de bijbel van zijn generatie noemde. Blijf nieuwsgierig, en probeer dingen die door anderen als onmogelijk worden bestempeld, daar komt het er kortgezegd op neer. We helpen onszelf hier graag van tijd tot tijd aan herinneren, en laten de woorden tot ons doordringen wanneer we ons hoofd op een van de kussens met motiverende spreuken leggen. Luister naar je onderbuikgevoel!

 

4. “Never stop exploring.”

Dat reizen gelukkig maakt, wordt naast geliefde spreekwoorden ook bevestigd door wetenschappelijke studies. Omdat we ons onderweg niet bezig hoeven te houden met wissewasjes of nog te betalen rekeningen, geeft een dagje eropuit zoveel meer voldoening dan het thuis doorbrengen van een vrije dag. Op reis komen we in plaats daarvan in aanraking met onverwachte situaties, in plaats van de gewoonlijke routine van thuis.

Later, wanneer je na een dag met zanderige voeten, benen vol met muggenbeten en stralende ogen in het hotelbed (of een tent) belandt, weet je dat je dit gevoel niet meer wilt missen. Onze reislustige notitieboekjes kunnen perfect dienst doen als reisdagboek of een fijne herinnering, die jouw vitamine sea voorraad weer tot de nok toe hebben aangevuld.

 

5. “Easy like Sunday morning.”

De liefde is vaak alles behalve eenvoudig. “Easy Like Sunday Morning” werd in 1977 door Lionel Richie geschreven voor zijn band Commodores, om vervolgens in 1992 door Faith No More en in 2017 door Sky Ferreira gecovered te worden. Het meer dan veertig jaar oude nummer beschrijft het verlichtende gevoel, dat na het eindigen van een benauwende relatie optreedt – de hoofdpersoon voelt zich “zo licht als een zondagochtend”.

De boodschap is ook van toepassing op andere aspecten in het leven. Hij inspireert tot het losweken van maatschappelijke verwachtingen en vooral te doen waar je zin in hebt. En bijvoorbeeld de hele dag in bed door te brengen. Omringd door gezellige kussens, inspirerende woorden, een kan koffie en een schoon geweten.


Motivatie voor iedereen

Tekst: Valeria Sambale

Vertaling: Laura Veneklaas

 
×