De Zuid-Afrikaanse kunstenares Victoria Verbaan is een meester in contrasten - haar verleidelijke vrouwen, exotische planten en speelse dieren zijn net zo verfijnd als een bloemblaadje en stralen tegelijkertijd kracht uit. We deden een drankje met Victoria en spraken over apen, Bunny Chow en de vrouw die zij aspireert te zijn.

Wat drink je het liefst tijdens Happy Hour?
Een Kir Royal met een twist. Mijn ultieme happy hours zijn wanneer ik op vakantie ben met vrienden en familie, dit drankje is er eentje voor me wanneer er iets te vieren valt.

Je woont in Durban. Hoe zou jij je het leven in Zuid-Afrika beschrijven aan iemand die er nooit is geweest?
Durban is heel divers en heeft een fascinerende mix van Indiase, Engelse en Zulu cultuur, wat het een wild spektakel maakt. Ik ben opgegroeid in Kloof, een weelderige omgeving met rijen palmbomen langs de weg en oprijlanen voor de deur. Ik hou van Kloof vanwege de tropische smaken. Als je ooit Durban bezoekt, zorg er dan voor dat je een ‘Bunny Chow’ - een van Durbans beroemde uitgeholde, met curry gevulde halve broden - eet bij takeaway-restaurant Goundens. Cash only, superlekker!

Zuid-Afrika houdt je scherp. Het is overvloedig en uniek - de witte stranden van Kaapstad, surfen, wilde dieren, wijnlanden, de Karoo en de ontelbare bergpassen. Als je ooit op bezoek gaat, zorg er dan voor dat je de Toyi-Toyi ziet, want niemand danst zoals zij.

Even over jouw design ‘I Should Have Been a Cowboy’. Wilde je vroeger cowboy worden? Ik rijd paard sinds dat ik vier jaar oud ben - mijn eerste pony was een kleine gevlekte genaamd Fliker. Op een dag had ik van die grootste dromen over mijn leven en wat ik later zou worden. Ik ben absoluut een risiconemer en ik hou van paardrijden, dus ik denk dat de combinatie van deze twee mij doet denken aan dat ik een cowboy zou moeten zijn.

Kun je ons vertellen welk pad je hebt bewandeld om kunstenaar te worden? Ik kan me niet herinneren dat er ooit een tijd is geweest dat ik niet schilderde of tekende. In mijn jaarboek van school, schreef ik dat ik een commerciële kunstenaar wilde worden. Het gaat erom dat je je doel vaststelt en bezig blijft totdat je het behaald hebt. Je moet hard werken en ergens beginnen.

Ik oefende veel met illustreren en schilderen. Jarenlang maakte ik iedere dag een illustratie en als ik een gaatje heb in mijn schema om te schilderen, word ik enthousiast.

Mijn eerste baan nadat ik afstudeerde was in een uitgeverij. Hierna werkte ik in de reclame voor een moderetailer, maar daarnaast heb ik altijd geïllustreerd voor verschillende magazines en uitgeverijen. Uiteindelijk werd ik wat ik nu doe. En vanaf daar, groeiden de dingen vanzelf.

 

Apen zijn een veelvoorkomend onderwerp in jouw kunstwerken. Waar komt jouw fascinatie voor primaten vandaan?
Apen zijn overal in Natal te vinden, ze pikken mijn bananen van de ontbijttafel en plagen mijn teckels terwijl ze in de bomen hangen. Ze zijn stout maar ik hou van ze. Naar ze kijken is als het observeren van stoute schoolkinderen die elkaar plagen en met elkaar stoeien. Afgelopen jaar was het jaar van de aap, dus focuste ik me meer op hen voor mijn exposities ‘Safari Sweet Suite’ en ‘Monkeys that Ride’

Je hebt eerder Roald Dahl genoemd als een van jouw inspiratiebronnen. Wat is de grootste les die je van hem hebt geleerd?
Dat klopt, zijn boeken waren en zijn nog steeds een enorme inspiratiebron voor mij - getikt, wild, grappig en eigenaardig. Hij leerde mij om risico’s te nemen en humor en plezier te vinden in iedere situatie, ongeacht hoe moeilijk deze is. Hij leerde me dat het leven vol zit met grappige wendingen en dat er aan ieder verhaal een twist zit.

De vrouwen die jij verft zijn sterk, begeerlijk en hebben ‘dat ene’. Wie zijn ze?
Mijn vrouwen zijn aspirationeel en leven in mijn hoofd. Ze zorgen voor zichzelf en hebben ambitie. Ze zijn koninginnen met een vrije geest. Ik zou niet met ze sollen. Ze zijn een continue herinnering om moedig, aardig en zonder angst te leven.

Wat zijn de drie dingen in het leven waar je niet zonder zou kunnen?
Een schetsboek en zwarte inkt, mijn teckels en koffie. Maar ook: mooie ballerinaschoenen, de drukte van mijn dochter Phoebe, tulpen en zoveel meer…

Wilde dieren of onbeschaamde vrouwen?
Onbeschaamde dieren!

Bedankt, Victoria!