Meer dan minimalistisch rood-geel-blauw Meer dan minimalistisch rood-geel-blauw

6 feiten over de Bauhaus-stijl

6 feiten over de Bauhaus-stijl

100 jaar Bauhaus: vanwege het jubileum delen wij zes interessante feiten over de door Walter Gropius opgerichte designschool met jullie. Ontdek waar je Bauhaus in het alledaagse leven tegenkomt, welk beroep dankzij de wereldberoemde hogeschool voet aan de grond heeft gezet en hoe hun onderscheidende taal van de vormen voortleeft in onze collectie.

1. Minder is zoveel meer

Denk je aan minimalisme, is een beeld van het spartaanse, Scandinavisch-aandoende interieur van menig influencer dan het eerste dat in je opkomt? De pioniers van deze stijl waren echter de zogenaamde Bauhäusler – de studenten van de Bauhausschool, en natuurlijk hun professoren. Om zich bewust af te zetten van de pracht en praal, sierlijkheid en ornamenten van rond de eeuwwisseling, concentreerden ze zich bewust op het essentiële: minimalistische geometrische vormen (voornamelijk cirkels, vierkanten en driehoeken) en de drie primaire kleuren rood, geel en blauw.

Onder invloed van kunstenaar Theo van Doesburg, die in 2017 samen met Piet Mondriaan kunstbeweging De Stijl oprichtte, evolueerde Bauhaus van het expressionisme naar het modernisme. Bauhaus heeft geschiedenis geschreven als designconcept, en wordt vandaag de dag nog steeds toegepast door kunstenaars als Marcin Plonka en de door Jeanette Stavik Kjøsnes geleide Ohoi Studio.

2. Modulaire meubelcollecties

Naast minimalistische vormen, heeft het Bauhaus nog een andere belangrijke pijler: betaalbaarheid. Veel praktische meubelen zijn het eindresultaat van het werk van studenten, die de uitbreidbare kasten en stapelbare stoelen in navolging van het Bauhaus-devies zo eenvoudig mogelijk en betaalbaar voor iedereen wilden maken. Eén van de meest bekende resultaten is het stalen buismeubel van Thonet, waarvan het tafelblad en de poten tot eenvoudige geometrische basisvormen gereduceerd zijn en waarvan de gebruikte materialen – onder andere metaal, glas en kunststof – dankzij moderne industriële technieken snel en goedkoop geproduceerd konden worden.

De behoefte van de mensen in plaats van behoefte aan luxe!
Walter Gropius

3. Bauhaus in Berlijn

De vruchten van de Bauhaus-stijl zijn niet alleen te vinden in het museum, maar zijn ook terug te vinden in het straatbeeld. Naast Weimar en Dessau, heeft de gerenommeerde designacademie voor de sluiting in 1933 ook Berlijn aangedaan, wat heeft geleid tot veel indrukwekkende bouwwerken in de typische stijl. Het Hansaviertel-wooncomplex vlakbij Tiergarten, het voormalige radiostation Funkhaus in Treptower-Köpenick (dat overigens populair is bij het JUNIQE-team en waar regelmatig festivals en concerten worden gehouden) en de door Mies van der Rohe Neue Nationalgalerie in de buurt van Potsdamer Platz zijn een aantal voorbeelden van het Bauhaus-erfgoed. Laatstgenoemde was tevens ook de inspiratie voor één van de designs uit onze nieuwe inhouse-collectie ter ere van het honderdjarige jubileum.

4. De geboorte van grafische vormgeving

Ongelimiteerde creativiteit met behulp van de nieuwste technieken: de wereld van een grafisch vormgever is eindeloos. Hoe is het beroep eigenlijk ontstaan? De Bauhaus-beweging heeft niet alleen stijlconcepten gerevolutioneerd, ook ontstonden er volkomen nieuwe beroepsgroepen die tot aan dato nog niet bestonden. De werken van de studenten moesten namelijk ook geadverteerd worden, dit werd bijvoorbeeld gedaan door een foto van hun werk te voorzien van typografie. Het duurde niet lang totdat er cursussen als “Systematiek van de reclame” aangeboden werden – het beroep van grafisch vormgever was geboren en werd officieel erkend.

5. Het ons kent ons van de designscene

Gerenommeerde architecten, topontwerpers en succesvolle kunstenaars – Bauhaus is een cultus en trekt nog altijd veel bekende volgelingen aan. Naast stichter Walter Gropius behoren Paul Klee, Wassily Kandinsky, Le Corbusier en Ludwig Mies van der Rohe tot de bekendste voorvechters van de stijlbepalende trend.

Het is moeilijker om een goede stoel te bouwen dan een wolkenkrabber.
Ludwig Mies van der Rohe

6. Bauhaus à la JUNIQE

Dat ook ons team van grafisch vormgevers het minder-is-meer-principe van de Bauhaus-leer een warm hart toedraagt, kun je wel zien aan onze inhouse-collectie. Van citaten van designcoryfeeën of origineel Tetris in blauw-rood-geel: de door Marlene Brüggemann en Juan Useche ontworpen prints zijn een succesvolle ode aan de grote prestaties van de Bauhaus-kopstukken, passend binnen de hedendaagse tijdgeest.

Tekst: Ina Schulze

Vertaling: Laura Veneklaas