De vrouw van nu: Céleste Wallaert De vrouw van nu: Céleste Wallaert

In gesprek met de Franse illustratrice over empowerment, vrouwelijkheid en gelijkheid.

In gesprek met de Franse illustratrice over empowerment, vrouwelijkheid en gelijkheid.

Krachtig, prachtig en barstensvol leven – Céleste Wallaert's composities omarmen de huidige tijdgeest in al hun volledigheid. Haar kleurrijke werken raken een gevoelige snaar, en zijn zo tegelijkertijd een spiegel voor onze eigen identiteiten en ervaringen.

We traden binnen in Céleste Wallaerts wereld en spraken over de waarden en sociale constructies die schuilgaan achter haar illustraties.

Van parttime passie tot fulltime beroep

Céleste was als meisje al dol op tekenen. Met een zekere tederheid denkt ze terug aan haar kindertijd, aan al de eindeloze uren die ze al die jaren doorbracht met het creëren van cartoons. Nadat ze de middelbare school afrondde, behaalde Céleste haar diploma in visuele communicatie in Lille, gevolgd door een diploma in grafische vormgeving in Brussel. Alsof het zo had moeten zijn, kreeg ze kort daarop de mogelijkheid om als textielontwerper voor een klein merk in Parijs aan de slag te gaan – een aanbod dat ze meteen accepteerde.

Tegenwoordig verdeelt Céleste haar tijd tussen het werken met stoffen en haar werk als freelance illustratrice en grafisch vormgeefster, ondertussen jonglerend met alle verantwoordelijkheden waarmee een kersverse moeder te maken krijgt. Samen met haar dochter van 18 maanden en vriend woont ze in een klein appartement in Parijs, om de hoek van de levendige Place de la Bastille. Het grootste deel van haar vrije tijd brengt ze door met eenvoudige dingen die het leven zo mooi maken, zoals pingelen op haar piano, het voorlezen van verhaaltjes voor het slapengaan aan haar dochter, wandelen door de botanische tuinen of genieten van een glas wijn op haar terras. Het moge duidelijk zijn: de joie de vivre die haar werk uitstraalt, komt net zo goed terug in haar persoonlijke leven.

De vrouwen in mijn illustraties zijn de vrouwen van vandaag; trots op wie ze zijn en waar ze voor staan, trots op hun herkomst en de mensen van wie ze houden.

Een ode aan alle vrouwen

Er is iets allesomvattends aan de vrouwen in Célestes composities. De eenvoudige lijnen die haar onderwerpen vormen zijn uitgesproken genoeg om gezichtsuitdrukkingen uit te brengen, en tegelijkertijd subtiel genoeg om hun anonimiteit te bewaren. Het resultaat is dat we, ongeacht de huidskleur, haarstijl of lichaamsbouw allemaal wel iets van onszelf in hun gezichten kunnen terugvinden. Céleste verklaart haar intenties: “Ik wil dat mijn toeschouwers zich goed voelen, zichzelf herkennen in mijn illustraties. En zo niet, dat mijn werk hen aan het denken zet. En hen doet glimlachen, want het is mooi als mensen lachen.”

Nog iets wat haar karakters volgens ons zo herkenbaar maakt, is hun postuur – sommigen staan rechtop alsof ze marcheren, anderen leunen op een ander, de volgende hebben een bepaalde laissez-faire over zich. En tenslotte, of ze nu op zichzelf of in een groep staan, alle vrouwen in haar illustraties stralen sisterhood uit: ze staan er nimmer alleen voor.

Geïntrigeerd door de vrouwen in Célestes illustraties en wat ze belichamen, gingen we de diepte in. “De vrouwen in mijn illustraties zijn de vrouwen van vandaag; trots op wie ze zijn en waar ze voor staan, trots op hun herkomst en de mensen van wie ze houden. Ik hou van het idee van het vertegenwoordigen van vrouwen die verantwoordelijkheid nemen voor wie ze zijn en wat ze willen; vrouwen die zowel feminist als feminien kunnen zijn, vrouwen die sporten maar ook op vakantie gaan. In het kort: vrije vrouwen. In alle eerlijkheid, vele vrouwen inspireren mij, of het nu vrouwen die organisaties hebben opgezet om anderen te helpen, getalenteerde illustratrices of vrouwen in een sterke positie die hun intelligentie gebruiken ten goede van verandering zijn. Wat het dagelijks leven betreft, mijn eigen dochter is de vrouw die mij het allermeeste inspireert. Ik doe mijn uiterste best om haar te leren om ruimdenkend te zijn naar anderen, om zelfverzekerd te zijn en om trots te zijn op haar vrouw-zijn.”

Van inspiratie tot illustratie

Veel van haar ideeën voor nieuwe motieven vindt Céleste online. “Op Instagram of Pinterest kom ik een afbeelding tegen die me aanspreekt en me inspireert voor een illustratie. Vaak blijft het in mijn gedachten hangen, dus pak ik mijn iPad erbij, zet muziek op en teken. Mijn favoriete onderdeel van het proces is het inkleuren, want dat is het moment waarop de uiteindelijke illustratie echt vorm begint te krijgen. Meestal probeer ik verschillende kleurvariaties uit, en voordat ik het weet zit ik met dezelfde illustratie in verschillende kleuren en kan ik niet kiezen welke mijn favoriet is [lacht].” Naast dat knalkleuren veel van haar designs domineren, onthult Céleste dat ze de voorkeur geeft aan het maken van onwaarschijnlijke kleurencombinaties, zoals delicaat roze met opvallend rood. Daarnaast vloeien milde pastelkleuren en zijdezachte huidskleurtinten door een groot deel van haar afbeeldingen.

Ik geloof dat het tijd wordt dat het woord ‘vrouwelijkheid’ niet meer met iets negatiefs geassocieerd wordt, maar dat het wordt gezien als een woord dat barst van kracht en leven.

Gedachtes over vrouwelijkheid, empowerment en gelijkheid…

Om ons de mogelijkheid te geven om de motivatie achter haar kunstwerken volledig te begrijpen, heeft Céleste geprobeerd om haar idealen te contextualiseren. “Dit zijn voor mij een aantal van de belangrijkste woorden in de moderne samenleving. Empowerment is cruciaal voor de normalisering van de gelijkheid tussen man en vrouw. Ik denk dat het essentieel is om dat te herkennen, want hoewel mannen en vrouwen op veel manieren van elkaar verschillen, hebben we allemaal recht op gelijke behandeling, gelijke salarissen en gelijke zelfperceptie. Vrouwen moeten de mogelijkheid krijgen om zwangerschapsverlof te nemen zonder dat ze hun baan verliezen of op de werkvloer staan, net zoals dat mannen vaderschapsverlof moeten krijgen zonder scheef aangekeken te worden. Tegelijkertijd moeten vrouwen kunnen dragen wat ze willen, zonder zorgvuldig te worden bestudeerd. Ja, vrouwen zijn onlosmakelijk feminien, maar mannen zijn dat net zo goed. Ik geloof dat het tijd wordt dat het woord ‘vrouwelijkheid’ niet meer met iets negatiefs geassocieerd wordt, maar dat het wordt gezien als een woord dat barst van kracht en leven.”

“Eén van de grootste uitdagingen waar vrouwen nog steeds mee te maken hebben in de moderne samenleving is het ontbreken van vrijheid, of het nu achter gesloten deuren of vol in het zicht gebeurt. Zelfs in deze tijd worden vrouwen over de hele wereld nog steeds tegengehouden in wie ze willen zijn. Ze worden nog altijd belemmerd in hun kledingkeuze en worden nog al te vaak gedwongen om te voldoen aan de wensen en behoeften van mannen.”

Ook noemt ze ‘kritiek’ als één van de grootste issues die terug blijven komen in de strijd naar gelijkheid. “Enerzijds worden we gezien als te beperkt of te vrij; te vrouwelijk of niet vrouwelijk genoeg; te moederlijk of niet moederlijk genoeg. En tenslotte worden we bekritiseerd voor óf te hard werken, óf vanwege de keuze om huisvrouw te zijn. In het kort, we vechten nog steeds, dagelijks. Als ik zou kunnen, dan zou ik alle vrouwen in de wereld willen vragen om elkaar te steunen: wees solidair, veroordeel elkaar niet, we hebben elkaar nodig. En vertrouw op jezelf.” We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden.

In het komende jaar hoopt ze haar freelance werk nog verder uit te breiden. Ze werkt momenteel hard aan het vormgeven van haar ‘droomleven’, in andere woorden, doen wat ze wil, haar eigen tijd indelen en eigen baas zijn. En wij duimen voor haar dat ze succesvol zal zijn in al haar ambities.

Uit naam van alle vrouwen: merci, Céleste.

Interview: Maia Frazier

Vertaling: Laura Veneklaas

 
×