In 2013 had Lea Lange het idee om een eigen online shop voor betaalbare kunst op te starten, interessante werken van internationale kunstenaars te cureren en deze in Europa’s woonkamers te brengen. De toen 26-jarige richtte samen met Marc Pohl en Sebastian Hasebrink JUNIQE op – ze kregen uiteindelijk 20 miljoen euro aan investeringskapitaal bij elkaar. Nu is Lea niet alleen de medeoprichter van ons bedrijf van honderd werknemers, ook zat ze naast Carsten Maschmeyer in de jury van het Duitse SAT.1 tv-programma ‘START UP!’.

We zijn een middag met onze bazin gaan zitten en spraken over haar grootste successen en uitdagingen van het ondernemerschap. Lea verklapte ons de drie eigenschappen die succesvolle startup-oprichters in haar ogen moeten bezitten.

5 vragen aan Lea Lange

Bij JUNIQE heb je de leiding over de afdelingen Curation, Brand, PR, Merchandising, Content en Creative. Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Er is geen typische werkdag voor mij, iedere dag is anders en verloopt ook anders dan verwacht. Vaak duik ik van de ene meeting in de andere en werk ik tegelijkertijd samen met veel verschillende teams. Op de ene dag werk ik met mijn medeoprichters aan JUNIQE’s jaarstrategie en bereiden we onze driemaandelijkse management offsite voor, op andere dagen analyseer ik met mijn Merchandising Manager een klantenonderzoek naar eventuele nieuwe producten of spreek ik met de bedrijfsleider van Karstadt (groot warenhuis in Duitsland, red.) over een retail-partnerschap.

Wat waren de grootste uitdagingen bij het oprichten van JUNIQE, wat heb je hiervan geleerd?

Aanvankelijk hebben we vaak gedacht dat we alleen de eerste investering nodig zouden hebben en dat het dan zou gaan lopen. Maar eigenlijk begint het daarna pas echt. Een onderneming stap voor stap vanaf de grond opbouwen met alles wat erbij hoort, is gewoonweg een enorme uitdaging. Helemaal aan het begin gebeurt alles tegelijkertijd, je moet het onverwachte aan zien komen en snel kunnen reageren. Dan is het: rust bewaren, reflecteren en oplossingsgericht handelen. Ik heb snel geleerd om ook nederlagen als kansen te zien, ze aan te grijpen en ervan te leren, dan betaalt het zich uit.

Wat was voor jou het meest succesvolle moment van JUNIQE?

Dat is een lastige vraag. Was dat het moment waarop we de eerste investering toegezegd kregen en wisten: nu kan het beginnen? Of de dag waarop we dat we de honderdste medewerker vierden? Of de dag waarop we onze webshops in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland lanceerden? We hebben de afgelopen vier jaar veel momenten gehad om te vieren en er zullen zeker nog veel meer succesmomenten komen. Groot of klein, ieder succes draagt bij aan het volbrengen van onze missie. Namelijk ieder interieur van kunst voorzien.

Ik verheug mij er iedere dag op om aan vele interessante projecten te werken, nieuwe oplossingen te vinden en mezelf opnieuw uit te vinden.
Lea Lange, JUNIQE-oprichter

Hoe bewaar je de balans tussen werk en privé?

Lastig thema. Als oprichter ben je namelijk nooit vroeg klaar met werken. Gelukkig hebben we bij JUNIQE in de afgelopen jaren hele sterke teams opgebouwd. Wanneer ik voor de draaidagen van ‘START UP!’ in Berlijn, Hamburg en LA onderweg was en alleen via e-mail of Skype bereikbaar was, heeft mijn team zich erg goed staande gehouden en grote opdrachten volbracht. Dat was erg goed om te zien! Wanneer men veel tijd investeert in medewerkers en processen, kun je ook eens externe projecten aanpakken of jezelf een week vakantie gunnen.

Wat vind je het leukste aan jouw werk?

Dat ik de mogelijkheid heb om mijn passie voor kunst en design dagelijks tot uitvoering te brengen. We werken samen met meer dan 600 creatieve talenten zoals Shot by Clint, Studio Nahili en Tom Abbiss Smith – om maar een paar van mijn favorieten te noemen – en onze kunstenaarscommunity blijft maar groeien. Ik verheug mij er iedere dag op om aan vele interessante projecten te werken, nieuwe oplossingen te vinden en mezelf opnieuw uit te vinden. Het zal nooit saai zijn bij JUNIQE. Dat vind ik te gek!

Lea's 3 tips voor startende ondernemers

1.Test jouw idee direct met de doelgroep

Je businessplan is zo goed als klaar en je bent er zeker van dat je het perfecte idee hebt gevonden? Het is van cruciaal belang dat je probeert om door te dringen tot de markt en jouw idee voor een onderneming zo vroeg mogelijk door de beoogde klanten te laten valideren: wie vallen er onder de doelgroep? Welke media gebruiken ze? Wat zijn hun redenen om iets bij jou te kopen? Welke rationele en emotionele stappen doorlopen ze voordat ze iets bij jou kopen? Misschien is jouw idee wel heel goed, maar bereik je niet helemaal de doelgroep. Of je benadert de markt slechts vanuit één perspectief, zonder de andere kant van de medaille te belichten.

2. Leer van een nee en gebruik het om nog beter te worden

Iedere dag zul je beslissingen moeten nemen waarvoor je uit je comfortzone of vakgebied zult moeten treden. Heel vaak zul je nee te horen krijgen, en alles verloopt anders dan verwacht. Of het nu langer duurt met de financieringsronde of dat een van onze zeer gewilde topkandidaten toch afzegt. Mijn devies: gewoon doen en je concentreren op de dingen die echt belangrijk zijn. Als je gepassioneerd bent en daadwerkelijk in je idee gelooft, moed en de wil om altijd beter te worden bezit, openstaat voor feedback en kritiek en constructief met fouten om kunt gaan, zul je stap voor stap vooruit gaan.

3. Vind een gezonde balans tussen passie en focus

Wees bereid om al jouw tijd in je idee en je onderneming te investeren, want dit zal de komende maanden en jaren het grootste deel van jouw wereld zijn. Vooral in de beginfase heeft alles voor je gevoel de prioriteit en is het team nog niet bijzonder groot, zodat er altijd veel te doen is. In deze tijd is het van belang om de belangrijke van de onbelangrijke zaken te scheiden, er bewust voor te kiezen om ook bepaalde dingen niet te doen, doelen te definiëren en de focus te leggen op het volbrengen van taken die jouw idee verder helpen. Het is beter om een extra kwaliteitscheck te doen, dan er tien te missen. Behoud altijd de passie en drive waarmee je ooit begonnen bent. Die zul je iedere dag weer nodig hebben.

Aan de basis van Lea’s succesverhaal staat de missie, om kunst deel te laten uitmaken van ieders dagelijks leven. Tegenwoordig is JUNIQE een gevestigd lifestylemerk in de Europese markt. Ons motto? Gemotiveerd blijven, het liefst met een knipoog. Je bent nieuwsgierig geworden en wilt onze producten beter leren kennen?


Ontdek wanddecoratie bij JUNIQE

Tekst: Valeria Sambale

Vertaling: Laura Veneklaas