Voeten op de grond, hoofd in de wolken Voeten op de grond, hoofd in de wolken

In gesprek met Roberto H

In gesprek met Roberto H

Fotograaf Roberto Hernandez bekijkt de wereld door een andere lens dan we van de gemiddelde fotograaf gewend zijn. Vanuit hoog in de hemel legt hij, met behulp van zijn drone, symmetrische architectuur, chaotische menigten en wilde natuur op sensationele wijze vast. Van verrassing tot verwondering en misschien ook wel innerlijke chaos – zijn werken zullen je in geen geval onberoerd laten.

Ontdek hoe de fotografische werken van dit Mexicaanse talent tot stand komen en val voor de wereld gezien van bovenaf.

Van passie tot way of life

Fulltime artdirector Roberto H werkt aan verschillende projecten tegelijkertijd, voor samenwerkingen met grote namen als Tesla, Audi en Mexico City International Airport. Wanneer hij vrij is besteedt hij zoveel mogelijk uren aan zijn grote passie: fotografie met behulp van een drone die hij vervolgens exposeert op zijn Instagram-profiel @dronerobert.

Zijn dagen zien er een beetje hetzelfde uit: hij staat op tijd op en verkent Mexico City in de vroege uurtjes, op zoek naar nieuwe onderwerpen voor zijn foto’s. Daarna gaat hij aan het werk in zijn atelier, waar hij de visuals van boeken en tijdschriften en de layout ervan ontwerpt. Aan het einde van de dag probeert Roberto om zijn werkplaats op tijd te verlaten, zodat hij het laatste licht van de dag kan gebruiken voor zijn artistieke projecten.

De zoektocht naar intrigerende details

Hoe weet Roberto H toch zulke verrassende beelden vast te leggen? “Ik ben altijd op zoek naar interessante vormen,” zegt de fotografieliefhebber, “of het nu gaat om mijn dagelijkse fietstochten door de stad, of een zoektocht op Google Maps.” Ontdekt hij een intrigerend detail, dan organiseert hij een fotosessie, die zal onthullen of hij het bij het juiste eind had.

Het fotograferen van de aarde van bovenaf terwijl je zelf op de grond staat is niet eenvoudig – het vergt vele uren onderzoek, waarbij soms de hulp van familie of vrienden wordt ingeschakeld. Zo hielp Roberto’s vriendin Maria Anton hem bij het nemen van de foto’s waarop hij het meest trots is: terwijl hij rijdt, hield zij Google Maps in de gaten en vertelde hem te stoppen wanneer er een interessant motief op hun pad kwam.

Onze auto dreigde langzaam uit elkaar te vallen, maar het is ons gelukt om midden in de nacht de prachtigste foto’s te maken in een van Mexico’s gevaarlijkste straten: Guerrero.

Momenten als deze, het met zijn wederhelft in een complexe situatie belanden, zijn meestal zijn beste ervaringen op fotografisch gebied. Zelfs al zijn z’n projecten als art director opwindend, de herinnering aan zijn persoonlijke project met palmbomen als thema blijft toch een van de bijzonderste. “We reden met een Volkswagen Polo over een modderig smal weggetje, in de hoop om voor het donker op de plaats van bestemming te arriveren. Onze auto dreigde langzaam uit elkaar te vallen, maar het is ons gelukt om midden in de nacht de prachtigste foto’s te maken in een van Mexico’s gevaarlijkste straten: Guerrero.” Tot op heden kan hij niet anders dan glimlachen wanneer hij terugdenkt aan deze spannende ervaring.

De essentie van zijn werk? Chaos.

Hoewel hij houdt van uitgestrekte, ongerepte natuurlandschappen, is het vooral het alledaagse Mexicaanse leven waarvoor Roberto zich interesseert – en waarmee zijn foto’s zich onderscheiden. Mens en natuur, hij plaatst ze graag naast elkaar voor een contrasterend effect. “Mijn grootste fotografische droom is om Maria naakt op een vulkaan te vereeuwigen, als onderdeel van ons project ‘Cenial Nude’.”

Echter houdt het tegenover elkaar zetten van de natuur en de beschaving niet op bij dit project. Hij legt graag de orde en wanorde bloot die het gevolg zijn van de invloed die de mens op zijn omgeving uitoefent: een autokerkhof aan de rand van een bos, een palmboomplantage aangelegd in perfecte rasters of zoutafzettingen in allerlei hypnotiserende kleuren – de werken van Roberto H zetten ons zowel aan het dromen als aan het denken.

Mijn grootste fotografische droom is om Maria naakt op een vulkaan te vereeuwigen, als onderdeel van ons project ‘Cenial Nude’.

Chaos, symmetrie en voelbare spanning zijn de hoofdthema’s in zijn foto’s, aldus Robert. Hij plaatst de onrust en drukte in het leven graag in perspectief. Een foto die de aard van zijn werk perfect illustreert, is die van een bewegende menigte van 45.000 mensen, vanzelfsprekend van bovenaf genomen. Deze foto van het Plaza de Toros México documenteert de controversiële praktijken van het stierenvechten. Hoewel (en misschien juist omdat) het onderwerp gevoelig ligt, is het resultaat van de foto een grandioos beeld vol emotie.

Maristas: zijn signature werk

Tot slot onthulde Roberto H op welk werk uit de JUNIQE collectie hij het meest trots is: 'Maristas', gefotografeerd in Barcelona in 2016. Het in Spanje ingevoerde verbod op het boven de stad vliegen met een drone maakt het beeld absoluut uniek. “Deze foto” zegt Roberto “is het eerste met een drone geschoten beeld dat ik ooit verkocht heb. Een Engelsman kocht het voor vierhonderd pond.” Het is een ideale foto om een kleine ruimte karakter te geven: de okerrode tinten en opvallende lijnen geven de ruimte een echte diepte.

Bedankt, Roberto!

Tekst: Caroline Lacaille

Vertaling: Laura Veneklaas